På skatteverket.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Logotyp, till startsidan

Kundförluster – om kunden inte kan betala

Om en kund på grund av bristande betalningsförmåga inte kan betala en faktura kan detta leda till en kundförlust för dig. Om du sålt något och inte fått betalt, och det uppstår en konstaterad kundförlust, får du minska den utgående momsen med ett belopp motsvarande den utgående moms som du tidigare redovisat i din momsdeklaration.

För att det ska anses som en konstaterad kundförlust ska du kunna visa att din kund inte har några ekonomiska möjligheter att betala skulden. Detta kan du till exempel visa genom konkursbeslut, ackord eller att Kronofogden nyligen gjort resultatlösa utmätnings försök.

I annat fall ska du kunna visa att du genomfört de nödvändiga indrivningsåtgärder som krävs för att få betalt eller på annat sätt visa att din kund saknar ekonomiska möjligheter att betala skulden. Detta kan vara till exempel inkasso och liknande åtgärder. Det viktiga är att du kan visa att din kund saknar ekonomiska möjligheter att betala skulden.

Det är inte fråga om en kundförlust endast på grund av att du och köparen är oense om betalningens storlek, så kallad tvistig fordran.

Du kan endast minska utgående moms vid konstaterad kundförlust

Du kan endast minska utgående moms vid konstaterade kundförluster. Det belopp som den utgående momsen ska minskas med beräknas efter samma momssats som på den ursprungliga fakturan. Minskningen gör du i momsdeklarationen för den period då kundförlusten har konstaterats.

Så här redovisar du en konstaterad kundförlust

När det har uppstått en konstaterad kundförlust ska du sätta ner både underlaget för momspliktig försäljning och den utgående momsen med värdet avseende förlusten i den period kundförlusten har konstaterats. I momsdeklarationen redovisar du minskningen av den momspliktiga försäljningen i ruta 05 och minskningen av den utgående momsen i någon av rutorna 10-12, beroende på vilken momssats som gäller i ditt fall.

Detta gäller om du senare får betalt för en konstaterad kundförlust

Om det visar sig att du vid ett senare tillfälle får betalt för en konstaterad kundförlust, ska du på nytt redovisa den utgående momsen i momsdeklarationen för den redovisningsperiod du fått betalt.

Skatteverket

Till toppen