Skatteverket föreslår att ärvdabalken ändras så att det blir möjligt att lämna bouppteckningar och dödsboanmälningar digitalt.
– Det är efterlängtat, säger Therese Sjögren, enhetschef på Skatteverket. Vi hoppas att e-tjänsterna är på plats i mitten av 2025.
Den 13 juni lämnade Skatteverket ett förslag rörande bouppteckningar till regeringen. Om förslagen genomförs kommer bestämmelserna i ärvdabalken att moderniseras så att nuvarande krav på att bouppteckningar måste upprättas på papper försvinner.
Varje år tar Skatteverket emot 85 000 bouppteckningar, 2 000 tilläggsbouppteckningar och 7 000 dödsboanmälningar. Dödsboanmälningar lämnas av socialnämnden när dödsboets tillgångar endast täcker begravningskostnader med mera.
Fyra av tio bouppteckningar görs av de efterlevande själva, sex av tio väljer att i stället köpa tjänsten från ett företag med familjerättslig kompetens. Det kan vara banker, begravningsbyråer eller juristbyråer.
– Både privatpersoner och de företag som upprättar bouppteckningar har under lång tid önskat att det ska gå att lämna bouppteckningarna digitalt till Skatteverket, säger Therese Sjögren. Särskilt privatpersoner skulle ha stor hjälp av en digital tjänst, eftersom det är många av dem som inte har upprättat en bouppteckning tidigare.
Skatteverket föreslår i sin hemställan att e-tjänsterna för bouppteckningar ska vara i gång den 1 juli 2025. Det handlar om att både digitalisera den bouppteckningsblankett de flesta privatpersoner använder och att ta fram en API-lösning för de professionella aktörerna.
I tjänsten för privatpersoner kommer bouppgivaren och förrättningsmännen att både fylla i och intyga uppgifterna i e-tjänsten.
För e-tjänsten som ska användas av begravningsbyråer med flera kommer Skatteverket att samverka och utveckla en API-lösning som gör att de kan lämna bouppteckningar från sina system direkt till Skatteverket.
Med tanke på lagstiftningsprocessen och den tid som Skatteverket behöver för att ta fram sådana e-tjänster, föreslår Skatteverket att de nya reglerna ska träda i kraft den 1 juli 2025.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.