En nyhet i årets deklaration är att det finns möjlighet att ansöka om skattereduktion för inventarieinköp som gjorts under 2021. Skattereduktionen är 3,9 procent av inventariernas anskaffningsvärde.
Den som driver enskild näringsverksamhet och som köpt in eller själv tillverkar materiella inventarier under 2021 har möjlighet att få skattereduktion med 3,9 procent av anskaffningsvärdet. För att få skattereduktion krävs bland annat att inventarierna ska dras av genom årliga värdeminskningsavdrag och att inventarierna fanns kvar i företaget vid utgången av 2022. Begäran om skattereduktion görs i inkomstdeklaration.
Omkring 950 000 företagare ska lämna NE-bilaga i årets deklaration. För att undvika att det blir fel rekommenderar Skatteverket att deklarationen görs digitalt. I e-tjänsten finns rätt bilaga skapad, uppgifter är förifyllda och skatten räknas ut automatiskt. Det ges också en kvittens på att deklarationen har skickats in och det är möjligt att betala eventuell kvarskatt via Swish.
Vanliga fel som kan nämnas i samband med företagets deklaration är att årsbokslut inte är gjort. Årsbokslutet ska göras efter utgången av varje beskattningsår och det är det som ligger till grund för inkomstdeklarationen.
I en del fall glömmer deklaranten att lämna NE-bilaga, den ska lämnas av de som äger en jordbruksfastighet eller de som har avslutat sitt företag under föregående år.
Ett annat fel som förekommer ofta är avdrag för bruk av den privata bilen i företaget, avdraget är en schablon och det avser inte faktiska kostnader.
De företagare som får hjälp att deklarera av en redovisningsbyrå ska signera deklarationen på Mina sidor.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.