Myndigheterna är överens: hanteringen av identitetsuppgifter måste hållas ihop för att säkra att bara du kan agera som dig själv, och ingen annan. Nyckeln är gemensam teknik, arbetssätt och referensdata.
Skatteverket, Försäkringskassan, Migrationsverket och Polismyndigheten har genom initiativet MUR, Motståndskraft hos utbetalande och rättsvårdande myndigheter, arbetat fram ett underlag till regeringen kring säker hantering av en persons grundidentitet. Nyckelfrågorna handlar om ett tydligt ägandeskap och en sammanhållen hantering som kräver vissa regelförändringar.
– Som det ser ut idag är ansvar och uppdrag uppdelat. Migrationsverket kontrollerar identiteten vid prövning av uppehållstillstånd, Skatteverket vid tilldelning av samordnings-/personnummer och ID-kort samt Polismyndigheten vid utfärdande av identitetshandlingar. I nästa led är det andra aktörer som kontrollerar och utfärdar exempelvis e-legitimation och ID-handlingar i vardagen, förklarar Tobias Wijk, verksamhetsutvecklare inom folkbokföringen på Skatteverket.
Myndigheternas olika sätt att kontrollera innehåller säkerhetsluckor som riskerar att identiteter kan användas som brottsverktyg och skapar otrygghet för individen.
– Identitetsbedrägerier kan i många fall vara ingången för välfärdsbrott. För att motverka kriminalitet och stärka informationsägarskapet behöver vi en samlad identitetsförvaltning. Det bidrar till att vi kan vara säkra på att rätt person får ta del av rätt förmån samtidigt som individen kan vara trygg med att det enbart är jag själv som kan agera som mig, digitalt såväl som analogt, säger Azize Cuydur, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan.
I ett gemensamt PM som överlämnades till regeringen via rådet mot organiserad brottslighet i februari, lyfter arbetsgruppen fram ett förslag till lösning kring gemensam hantering. I förslaget får Skatteverket, Polisen och Migrationsverket förutsättningar att ta upp, lagra och editera uppgifter om biometriska kännetecken. Uppgifterna skulle kopplas till en unik identitetskod för varje enskild individ. Identitetskoden skulle i sin tur användas som extern datareferens med syfte att stärka kontroll av identitet.
– Vi myndigheter som har samarbetat kring lösningsförslaget har en tydlig samsyn kring vad som behöver utvecklas och förändras för att uppnå en säker hantering av en persons grundidentitet. I underlaget finns receptet för de åtgärder som behöver vidtas för att komma vidare, konstaterar Tobias Wijk.
Vill du lära dig mer om skatter och företagande? Ta då chansen och möt oss online på våra direktsända webbseminarier. Det är kostnadsfritt och du kan ställa frågor och få svar i en chatt.